Etsitkö edelleen syitä liikkumiseen aloittamiseen tai liikunnan lisäämiseen? Joskus sohva vetää puoleensa liiaksi, tai kiireisessä arjessa on yksinkertaisesti vaikea löytää aikaa liikunnalle. Kaikki urheilu ja liikunta on kuitenkin hyväksi sekä henkiselle että fyysiselle jaksamiselle. Aloittaa voit pienin askelin. Listasimme 8 hyvää syytä aloittaa liikunta nyt.

Kunto kohoaa

Joku mahdollisesti liikkuu laihtuakseen, mutta suurin hyöty liikunnasta on yleiskunnon paraneminen. Hengästymisen seurauksena verenkierto- ja hengityselimistön toiminta tehostuu, hapenottokyky paranee ja sydän vahvistuu. Voi aloittaa vaikka lyhyillä kävelylenkeillä muutaman kerran viikossa tai lisätä arkiliikuntaa työmatkoille. Tulet huomaamaan positiivisia muutoksia jaksamisessa ja kunnossa nopeasti.

Kehon liikkuvuus paranee

Liikunta auttaa pitämään nivelet liikkuvina ja lihakset kunnossa ja joustavina. Varsinkin istumatyötä tekevälle pieni verryttely silloin tällöin tekee todella hyvää. Liikkuvuuden parantuessa liikunnasta tulee helpompaa, nivelet kuluvat vähemmän ja perinteinen kankeus helpottaa. Samalla saattavat vähentyä kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset.

Saat vahvemmat lihakset

Kun lihakset vahvistuvat, ne jaksavat tehdä töitä pidempään. Muista kokeilla monipuolisesti eri lajeja, jotka kuormittavat eri lihasryhmiä eri tavoin. Esimerkiksi kävelylenkkien lisäksi voit ottaa viikko-ohjelmaasi hiukan lihaskuntojumppaa kotona tai salilla.

Nukut paremmin ja sikeämmin

Liikunnan lisääntyessä huomaat, että nukahtaminen helpottuu ja unen laatu paranee – ja heräät useammin aamulla virkeänä ja levänneenä. Lisäksi aktiivinen elämäntapa mahdollistaa sen, että olet pirteämpi myös hereillä ollessasi!

Paino pysyy hallinnassa

Liikkumista harrastavan ihmisenkin kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioonsa, erityisesti ruoan laatuun. Liikunta yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa auttaa kuitenkin painonhallinnassa huomattavasti. Varsinkin sisäelinten ympärille kertynyttä rasvaa voi polttaa liikkumalla.

Tasapaino paranee

Liikunnan ja lihasten voimistumisen sekä liikkuvuuden paranemisen myötä tasapainosi paranee. Tämä vähentää esimerkiksi kaatumisvaraa. Sen vuoksi myös iäkkäiden ihmisten on tärkeää liikkua mahdollisimman monipuolisesti.

Tulet hyvälle mielelle

Liikunta kohottaa kehon endorfiinitasoja, mikä aiheuttaa ihanan mielihyvän tunteen. Varsinkin flow-tilaan päästessä liikkujan mieli todella tyhjenee ja ”puhdistuu”. Vaikka liikkumaan lähteminen onkin usein vaikeaa, liikunnan jälkeen olo ja mieli on virkeä. Ainakin voit olla ylpeä siitä, että jaksoit lähteä!

Tapaat uusia ihmisiä

Liikkua voi toki yksinkin, mutta liikuntaharrastukset ovat erinomainen tapa laajentaa omaa sosiaalista piiriä. Kenties löydät itsellesi mukavan vakituisen treenikaverin tai peräti uuden ystävän.